RB:Code_Popup

CPU یا پردازنده چیست؟

سایت عاشقانه,شعر,جملات عاشقانه,عاشقانه,دانلود رمان

CPU یا پردازنده چیست؟

آخرین ارسال های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
2 764 jazb
1 671 khanevadehh
1 624 khanevadehh
1 463 khanevadehh
1 387 khanevadehh
9 1293 khanevadehh
1 616 khanevadehh
2 773 khanevadehh
1 494 khanevadehh
1 343 khanevadehh

بکلینک

معرفی بهترین کتاب ها

CPU یا پردازنده چیست؟














مخفف های محاسباتی گیج کننده هستند. به هر حال CPU چیست؟ و آیا به پردازنده چهار هسته ای یا دو هسته ای نیاز دارم؟ AMD یا Intel چطور؟ ما اینجا هستیم تا به توضیح تفاوت کمک کنیم!

کلمات اختصاری روش مورد علاقه دنیای فناوری برای ایجاد فناوری هیجان انگیز به طور باورنکردنی گیج کننده هستند. هنگام جستجوی یک رایانه شخصی یا لپ تاپ جدید، مشخصات به نوع پردازنده ای که می توانید در دستگاه جدید براق پیدا کنید اشاره می کند. ناامید کننده است، آنها تقریبا همیشه نمی توانند به شما بگویند که چرا اینقدر مهم است.

هنگامی که با تصمیمات بین AMD و Intel، دو هسته ای یا چهار هسته ای، و i3 در مقابل i7 مواجه می شوید، تشخیص تفاوت و دلیل اهمیت آن دشوار است. دانستن اینکه کدام یک برای شما بهترین است ممکن است دشوار باشد، اما ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

CPU  چیست؟

واحد پردازش هسته (CPU) اغلب مغز کامپیوتر نامیده می شود. این یکی از چندین واحد پردازش است اما مسلماً ضروری ترین است. CPU محاسبات، اقدامات و اجرای برنامه ها را انجام می دهد.

در رایانه های قدیمی، این توابع در چندین پردازنده تقسیم می شدند. اما، پیشرفت های ساخت و طراحی به این معنی است که کل CPU می تواند روی یک تراشه قرار گیرد. به همین دلیل است که گاهی اوقات می شنوید که از CPU به عنوان ریزپردازنده نیز یاد می شود.

این اندازه‌های کوچکتر به این معنی است که می‌توانیم اندازه رایانه‌ها را به دستگاه‌های همه‌کاره کاهش دهیم و لپ‌تاپ‌های نازک‌تر و سبک‌تری داشته باشیم. این پردازنده های قدرتمند در عملکرد گوشی هوشمند شما نیز نقش اساسی دارند.

CPU چه کاری انجام می دهد؟

در طول سال‌ها از زمانی که اولین پردازنده‌های مرکزی وارد صحنه شدند، پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است. با وجود آن، عملکرد اصلی CPU مانند سه مرحله باقی مانده است. واکشی، رمزگشایی و اجرا کنید.

رفتن و آوردن

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، واکشی شامل دریافت یک دستورالعمل است. دستورالعمل به صورت یک سری اعداد نمایش داده می شود و از RAM به CPU ارسال می شود. هر دستورالعمل تنها یک بخش کوچک از هر عملیات است، بنابراین CPU باید بداند که کدام دستورالعمل بعدی است.

آدرس دستورالعمل فعلی توسط یک شمارنده برنامه (PC) نگهداری می شود. کامپیوتر و دستورالعمل ها سپس در یک ثبت دستورالعمل (IR) قرار می گیرند. متعاقبا، طول PC برای ارجاع به آدرس دستورالعمل بعدی افزایش می یابد.

رمزگشایی

 

هنگامی که یک دستورالعمل واکشی شده و در IR ذخیره می شود، CPU دستورالعمل را به مداری به نام رمزگشای دستورالعمل ارسال می کند. این دستور را به سیگنال هایی تبدیل می کند که باید از طریق آن به سایر قسمت های CPU برای عملکرد ارسال شوند.

اجرا کردن

در مرحله آخر دستورالعمل های رمزگشایی شده به قسمت های مربوطه CPU ارسال می شود تا تکمیل شود. نتایج معمولاً در یک ثبات CPU نوشته می شوند، جایی که دستورالعمل های بعدی می توانند به آنها ارجاع دهند. آن را اساساً مانند عملکرد حافظه در ماشین حساب خود در نظر بگیرید.

CPU های چند هسته ای چیست؟

کامپیوترهای اولیه فقط یک هسته پردازشگر داشتند، بنابراین CPU محدود به پردازش یک مجموعه دستورالعمل در یک زمان بود. به همین دلیل است که این رایانه‌های قدیمی نسبتاً کند بودند و پردازش داده‌ها کاری زمان‌بر بود.

در طول سال‌ها، سازندگان پردازنده‌های تک هسته‌ای را به حد خود رساندند، بنابراین آنها شروع به جستجوی راه‌های دیگری برای بهبود قابلیت‌های پردازنده کردند. به همین دلیل است که ما اکنون پردازنده‌های چند هسته‌ای داریم، با عباراتی مانند دو هسته‌ای، چهار هسته‌ای و هشت هسته‌ای که اغلب مطالب بازاریابی رایانه‌های شخصی را تزئین می‌کنند.

با این حال، آنها آنقدر که در ابتدا به نظر می رسند پیچیده نیستند. به عنوان مثال، یک پردازنده دو هسته ای در واقع فقط دو CPU جداگانه روی یک تراشه است. به‌جای طراحی مجدد CPU، شرکت‌ها برای بهبود عملکرد، فرآیند تولید را بهبود بخشیدند.

اخیراً، طراحان پردازنده راهی برای افزایش عملکرد بیشتر با ساخت یک پردازنده تک هسته ای پیدا کردند که گویی دو هسته دارد. این به عنوان hyper-threading شناخته می‌شود و در اکثر پردازنده‌های اینتل Core رایج است.

بیشتر بخوانید : خرید CPU

آشنایی با مشخصات CPU

درک نحوه عملکرد یک CPU بسیار مهم است، به خصوص اگر آن را با آگاهی از برندها و محدوده های پیشرو ترکیب کنید. با این حال، گزینه های زیادی با مشخصات سطح بالا مشابه وجود دارد.

برای کمک به مقایسه موثر مدل‌ها، می‌توانید مشخصات دقیق‌تری را در نظر بگیرید. اینها به شما کمک می‌کنند وقتی زمان سرمایه‌گذاری روی یک پردازنده جدید و مدرن برای رایانه‌تان فرا می‌رسد، بین CPU تصمیم بگیرید.

سی پی یو موبایل در مقابل دسکتاپ

به طور سنتی، رایانه‌ها دستگاه‌های الکترونیکی بزرگ، ثابت و رومیزی بودند که دائماً از برق اصلی تغذیه می‌کردند. با این حال، ما اکنون لپ‌تاپ، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های خانگی هوشمند با پردازنده‌های قدرتمندتر از رایانه‌های شخصی چند ساله داریم.

برای دستیابی به این تغییر به یک سبک زندگی قابل حمل تر، دستگاه ها از پردازنده های تلفن همراه با طراحی خاص استفاده می کنند. این CPU ها برای مصرف انرژی و کارایی بهینه شده اند تا عمر باتری شما را تا حد ممکن افزایش دهند. ناامید کننده است، بسیاری از تولید کنندگان پردازنده های موبایل و دسکتاپ خود را یکسان نام گذاری کرده اند، اما با اعداد و پسوندهای محدوده متفاوت.

 

اگرچه هیچ استانداردی وجود ندارد، به طور کلی، پردازنده‌های موبایل با برچسب «U» برای قدرت بسیار کم، «HQ» برای گرافیک‌های با کارایی بالا و «HK» برای گرافیک عملکرد و اورکلاک برچسب‌گذاری می‌شوند. به طور مشابه، CPUهای دسکتاپ با 'K' برای اورکلاک و 'T' برای مصرف بهینه انرژی اضافه شده اند.

 

پردازنده های 32 در مقابل 64 بیتی

پردازنده شما جریان ثابتی از داده ها را دریافت نمی کند. در عوض، داده ها را در تکه های کوچکتر به نام کلمه دریافت می کند. عملکرد پردازنده به تعداد بیت ها در یک کلمه محدود می شود. اگرچه پردازنده های 32 بیتی برای اولین بار در دهه 1940 طراحی شدند، اما تا مدت ها بعد عملی نشدند.

در دهه 1990، آنها به اندازه کافی مقرون به صرفه بودند تا در لوازم الکترونیکی مصرفی گنجانده شوند، و همه تصور می کردند که 32 بیت نسبتاً برای آینده مقاوم هستند. با این حال، همانطور که توسط قانون مور پیش‌بینی می‌شد، فناوری به پیشرفت خود ادامه داد و به زودی پردازنده‌های 32 بیتی عامل محدودکننده‌ای در سخت‌افزار و نرم‌افزار شدند. در نتیجه، آنها به تدریج به نفع پردازنده های 64 بیتی، استاندارد فعلی جهانی، حذف شدند.

بیشتر بخوانید : پردازنده Intel Xeon E5-2667 V4

طراحی توان حرارتی CPU

طراحی توان حرارتی اندازه گیری حداکثر توان بر حسب وات است که CPU شما مصرف می کند. در حالی که مصرف انرژی کمتر به وضوح برای قبض برق شما خوب است، می تواند یک مزیت شگفت انگیز دیگر نیز داشته باشد. گرمای کمتر

نوع سوکت CPU

CPU باید از طریق مادربرد به سایر اجزاء متصل شود تا یک کامپیوتر کاملاً کارآمد را تشکیل دهد. هنگام انتخاب یک CPU، باید اطمینان حاصل کنید که نوع پردازنده و سوکت مادربرد مطابقت دارند.

حافظه نهان L2/L3

حافظه نهان L2 و L3 یک حافظه داخلی سریع برای پردازنده در حین پردازش است. هرچه تعداد بیشتری از آن داشته باشید، CPU شما سریع‌تر عمل می‌کند.

فرکانس

فرکانس به سرعت عملکرد پردازنده اشاره دارد. قبل از پردازنده‌های چند هسته‌ای، فرکانس مهم‌ترین معیار عملکرد بین هر CPU بود. علیرغم اضافه شدن ویژگی ها، هنوز هم یک ویژگی حیاتی است که باید در نظر گرفته شود. شایان ذکر است، برای مثال، یک CPU دو هسته ای بسیار سریع می تواند از CPU چهار هسته ای کندتر بهتر عمل کند.

مغزهای عملیات

مسلماً CPU حیاتی ترین مؤلفه رایانه شما است. تمام وظایفی را که شما با رایانه مرتبط می‌کنید، انجام می‌دهد، و بخش‌های دیگر عمدتاً برای پشتیبانی از CPU وجود دارند. علیرغم پیروی از اصول راهنما برای چندین دهه، پیشرفت های قابل توجهی مانند افزودن چندین هسته و استفاده از hyper-threading وجود داشته است.

در مجموع، رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و تجهیزات متصل ما را قدرتمندتر و در نهایت ارزشمندتر می‌کنند. با این حال، تعداد زیادی ارتقاء وجود دارد که می توانید در رایانه فعلی خود انجام دهید تا به مدرن سازی آن و بهبود عملکرد کمک کند.

ارسال به تلگرام

نظرات

کد امنیتی رفرش